ردکردن این

بررسی علائم افسردگی با توجه به جنسیت

بررسی علائم افسردگی با توجه به جنسیت

جنسیت افراد، یکی از فاکتورهای موثر بر میزان آسیب پذیری آنها در برابر اختلالات روانی می باشد. بررسی این موضوع، تشخیص علائم و همچین ارائه درمان برای بیماران، مسائلی هستند که در آنها باید به جنسیت بیمار نیز توجه شود. نوع تعاملاتی که با توجه به جنسیت یک فرد تعریف می شوند، محیط زندگی، بیولوژی و عوامل دیگر، موجب ایجاد تفاوت هایی در ابتلا و نشانه های اختلال افسردگی در انسان می شود.

همانطور که نقش های خانوادگی و اجتماعی، نوع مسئولیت، حقوق و وظایف افراد با توجه به جنسیت آنها متفاوت است، باید توجه داشت که این اختلاف در محرک های روانی، شدت و عمق هیجانات مربوط به آنها و همچنین نوع برخورد با عوامل محیطی نیز وجود دارد. این تفاوت ها می توانند در زندگی های زناشویی و روابط متنوع خانوادگی مانند رابطه والدین با یکدیگر و همچنین رابطه والد و فرزند تاثیرگذار باشند. در ادامه این مطلب علائم اختلال افسردگی را با توجه به جنسیت افراد بررسی می کنیم و سپس به بیان این نشانه ها در کودکان می پردازیم، در پایان نیز به معرفی یک مرکز مشاوره در اصفهان خواهیم پرداخت.

افسردگی در آقایان

عوامل و نشانه های افسردگی در آقایان با توجه به پارامتر هایی مانند نوع شغل، شرایط خانوادگی و تربیتی و نگرش های فردی شخص، مورد بررسی قرار می گیرد. متاسفانه وجود گزاره های غیر منطقی در جامعه مانند “مرد باید قوی باشد” و همچنین باورهای غلط در رابطه با سرکوب های احساسی برای مردان، موجب نادیده گرفتن هیجانات آنان از سوی خودشان و دیگران شده و همین امر به ایجاد اختلالات روانی در آنان منجر می شود.

داشتن نگرش های منفی در رابطه با بیماری های روانی و زنانه انگاشتن بیماری افسردگی، انواع تفکرات مخربی هستند که آسیب های متعددی را در پی خواهند داشت. آقایان به دلیل نوع بیولوژی و همچنین نقشی که در خانواده و اجتماع ایفا می کنند، علائم متفاوتی نسبت به زنان و کودکان در ابتلا به اختلال افسردگی از خود بروز می دهند. اقدامات بی پروا، فعالیت های پرریسک، رفتارهای خشونت آمیز و بی مبالاتی در روابط فردی و اجتماعی از جمله نشانه های رفتاری مردان در زمان ابتلا به افسردگی می باشند. از علائم فیزیکی افسردگی در آقایان می توان به دردهای عضلانی و خستگی های مفرط اشاره کرد. کاهش چشمگیر میل جنسی، دوری کردن از اجتماعات، روی آوردن به انواع مواد مخدر و اختلالات خواب از دیگر علائم افسردگی در آقایان می باشد.

افسردگی در خانم ها

خانم ها به دلیل روحیه حساس تری که دارند، در صورت بی توجهی به مراقبت های روانی، بیشتر در معرض بیماری افسردگی هستند. طبق نتایج تحقیقات انجام شده، خطر ابتلا به اختلال افسردگی در خانم ها معمولا دو برابر بیشتر از این میزان در آقایان می باشد. بنابراین با توجه به اهمیت شناخت این علائم در زنان، می توان از بروز آسیب های مرتبط در آنها جلوگیری کرد. البته گفتنی است که خانم ها تمایل چندانی نسبت به شناخت و بررسی اختلالات روانی در خود ندارند، در صورتی که رصد کردن این نشانه ها در خود از طرف آنان، پرسه درمان را تسهیل کرده و از بروز آسیب هایی مانند بیماری های روانتنی در آنها جلوگیری کند.

وجود شرایط خاص مانند، بارداری، زایمان، چرخه های قاعدگی و همچنین مسائلی مانند یائسگی در خانم ها، یکی از عوامل بالا بودن میزان افسردگی در این قشر می باشد. توجه به شاخص های سلامت روان در خانم ها به دلایل بیان شده از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد، چرا که پدیده های روانی مخرب مانند ملال های پیش و پس از زایمان و قاعدگی در آنان، می تواند در صورت بی توجهی، به راحتی تبدیل به اختلالات روانی شود. به همین منظور در رابطه با خانم ها باید توجه داشت که نسبت علائم افسردگی با حساسیت بیشتری مواجه هستیم. در صورت تداوم و اتصال دوره های ملال به یکدیگر، حتما باید به یک مشاور روانشناس مراجعه شود.

افسردگی در کودک

کودکان به دلیل میزان انرژی بالاتری که نسبت به افراد بزرگسال دارند، علائم این اختلال روانی را دیرتر از دیگران بروز می دهند. از سوی دیگر افسردگی مداوم یکی از اختلالات روانی بسیار پنهان در افراد می باشد و همین امر موجب اخلال در تشخیص بیماری می شود. بنابراین شناسایی اختلال افسردگی مداوم در کودکان نیاز به دقت بیشتر در عملکرد و رفتار آنها با توجه به مولفه های گوناگون دیگر مانند گروه سنی، دوستان، محیط خانوادگی و تحصیل آنان دارد. 

افت اعتماد به نفس، تمرکز پایین، انزوا، کاهش اشتها و خواب، از جمله نشانه های افسردگی در کودکان می باشد. البته لازم به ذکر است با توجه به عوامل محیطی و تربیتی در کودکان، برخی از این نشانه ها می توانند به صورت برعکس نیز حاکی از بیماری افسردگی در این قشر باشد. به عنوان مثال هیجانات عمیق و اغراق شده، پرخوری و خواب زیاد، نقاط مقابل علائم مذکور هستند، که در کودکان 7 تا 10 ساله می توانند بیانگر نوع خاصی از اختلال افسردگی باشد.

یکی از برخوردهای آسیب زا در رابطه با درمان کودکان مبتلا به اختلال افسردگی، ترغیب بیش از حد آنان به فعالیت های گروهی و ایجاد حساسیت در روان کودک نسبت به این مسئله می باشد. در صورت مشاهده این علائم در کودکان، مراجعه و دریافت مشورت از یک مشاور مجرب می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

درمان افسردگی در اصفهان

بررسی فاکتورهای بیان شده برای تشخیص اختلال افسردگی در اقشار مختلف بسیار حائز اهمیت می باشد. نکته قابل تامل این است که افسردگی و دیگر اختلالات روانی مانند اضطراب و وسواس، در برخی موارد می توانند گسترش یافته و به بروز اختلالات دیگری منجر شوند. بنابراین پیشنهاد ما این است که در صورت مشاهده علائم این بیماری، حتما از مشورت های یک روانشناس متخصص استفاده کنید.

خانم شقایق بازرگان، روانشناس و عضو نظام روانشناسی کشور، در سالهای گذشته فعالیت های گسترده ای در رابطه با مشاوره و درمان بیماری های روانی داشته اند. با توجه به سابقه و تخصص های دکتر بازرگان می توان ایشان را به عنوان یک مشاور مجرب در اصفهان معرفی نمود. همشهریان اصفهانی عزیز، جهت دریافت نوبت مشاوره حضوری می توانند با شماره هایی که بخش ارتباط با ما ارائه شده اند، تماس برقرار نمایند.

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *